دانشنامه دانستنی های جهان

بزرگترین، کوچکترین، عجیب ترین، وحشتناکترین، زیباترین، زشت ترین، بلندترین، طویلترین، کوتاه ترین، عمیق ترین.... همه ترین ها

دانشنامه دانستنی های جهان

بزرگترین، کوچکترین، عجیب ترین، وحشتناکترین، زیباترین، زشت ترین، بلندترین، طویلترین، کوتاه ترین، عمیق ترین.... همه ترین ها

افغانستان صاحب اولین پارک ملی شد

بند امیر

تعیین بند امیر به عنوان پارک ملی ممکن است باعث جذب جهانگردان خارجی شود

اولین پارک ملی افغانستان در یکی از دیدنی ترین مناطق این کشور با دریاچه های فیروزه ای که توسط سدهای طبیعی از یکدیگر جدا شده اند ایجاد شده است.

هر ساله هزاران نفر از مردم عادی و زائران از "بند امیر" دیدن می کنند اما صنعت جهانگردی منطقه از سال 1979 با افزایش خشونت ها در این کشور از رونق افتاد.

اعلام بند امیر به عنوان پارک ملی احتمالا به حفاظت از محیط زیست آن کمک خواهد کرد.

این پارک در نزدیکی دره بامیان قرار دارد که مجمسه های 1500 ساله بودای آن در سال 2001 توسط طالبان تخریب شد.

سازمان حافظت از محیط زیست افغانستان گفت که ایجاد این پارک به جذب جهانگردان خارجی و ثبت آن به عنوان یک نقطه میراث جهانی کمک خواهد کرد.

مصطفی ظاهر مدیر کل این سازمان گفت: "این پارک مردم را از هرات تا کابل تا جلال آباد جذب خواهد کرد... تا از زیبایی خارق العاده بند امیر، اولین پارک ملی افغانستان، الهام گیرند."

الن جانستون خبرنگار بی بی سی که از بند امیر دیدن کرده است می گوید آب فیروزه ای دریاچه های آن اغلب به دلیل هوای ساکن مثل شیشه صاف است و کرانه های اطرف را چون آینه منعکس می کند.

با این حال او می افزاید که یکی از شیوه های محلی ماهیگیری که انداختن نارنجک به داخل آب است نه فقط به محیط آسیب می رساند بلکه سکوت محیط را می شکند.

به گفته "انجمن حفاظت از حیات وحش" (WCS) بیشتر حیات وحش پارک از میان رفته است.

اما مطالعات اخیر این گروه نشان می دهد که محیط آن هنوز زیستگاه یک نوع بز وحشی و نوعی گوسفند وحشی است.

دیگر جانوران این پارک شامل گرگ، روباه، پستانداران کوچکتر، ماهیان، و انواع گونه های پرندگان از جمله سهره برفی افغان که تصور می شود تنها پرنده ای است که در هیچ جای دنیا به جز افغانستان وجود ندارد هستند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد