دانشنامه دانستنی های جهان

بزرگترین، کوچکترین، عجیب ترین، وحشتناکترین، زیباترین، زشت ترین، بلندترین، طویلترین، کوتاه ترین، عمیق ترین.... همه ترین ها

دانشنامه دانستنی های جهان

بزرگترین، کوچکترین، عجیب ترین، وحشتناکترین، زیباترین، زشت ترین، بلندترین، طویلترین، کوتاه ترین، عمیق ترین.... همه ترین ها

جشن دیوالی 2012

«کریسمس هندوها»

جشن دیوالی مهم‌ترین جشن هندوها به شمار می‌رود. روز ۱۳ نوامبر سال ۲۰۱۲ این جشن به نقطه اوج خود می‌رسد. دیوالی به دلیل ماهیت اجتماعی و مذهبی‌اش اغلب با عید کریسمس مقایسه می‌شود. این جشن در شمال هند، همزمان نخستین روز سال جدید نیز هست.


نقش محوری نور

اصلی‌ترین عنصر جشن دیوالی "نور" است. در دوران کهن در آستانه فرا رسیدن این جشن هندوها چراغ‌های نفتی کوچک را پشت پنجره یا درگاهی خانه‌هایشان می‌گذاشتند. امروزه اما ریسه‌های رنگی برقی جای چراغ‌های نفتی را در خانه‌ها، فروشگاه‌ها و خیابان‌ها گرفته‌اند و روشنایی می‌بخشند.


در ستایش «گانش»

طبق آیین هندوئیسم هر نیایشی در ابتدا با ستایش گانش‌، یکی از شناخته‌شده‌ترین و مورد احترام‌ترین خدایان در این مذهب صورت می‌گیرد. گانش خدای موفقیت، ثروت و برطرف‌کننده موانع است و برای همین نیز مردم به درگاه او سکه و اسکناس نذر می‌کنند.


الهه توانگری در برابر الهه مرگ

جشن دیوالی در اصل به "لاکشمی" (Lakshmi) الهه ‌توانگری و کامیابی تقدیم شده است. اما در برخی استان‌های شرقی هند، نظیر بنگال غربی، در روزهای برگزاری این جشن "کالی" الهه سیاه مرگ و نابودی، ستایش می‌شود.


جشن دیوالی در کاخ سفید

در سال ۲۰۰۹ برای نخستین بار در کاخ سفید باراک اوباما جشن دیوالی را برگزار کرد. رئیس‌جمهور آمریکا این جشن را به حدود سه میلیون هندی ساکن ایالات متحده و هندوهای سراسر جهان تبریک گفت. این تصویر که باراک اوباما و همسرش میشل را در جشن دیوالی نشان می‌دهد، متعلق به سال ۲۰۱۰ است.



فراسوی مرز هند

هزاران هندو ساکن در پاکستان نیز فرارسیدن دیوالی را جشن می‌گیرند.


جشنی رنگارنگ

بیش از همه در روستاها و شهرهای کوچک مرسوم است که دختران و زنان خانه به خانه سرک می‌کشند و در حیاط خانه‌ها آثار زیبای هنری از پودرهای رنگی و برگ‌های گل بر زمین خلق می‌کنند.


جشنی برای همه

دیوالی جشنی ملی در هند به شمار می‌رود و از سوی تمامی اقلیت‌ها در نقاط گوناگون این کشور پهناور محترم شمرده می‌شود. در روزهای برگزاری این جشن مدارس نیز تعطیل هستند.


از قابلمه فلزی تا جواهرات گران‌بها

دو روز پیش از روز اصلی این جشن " Dhanteras" خوانده می‌شود و مردم اشیایی گران‌قمیت از جنس فلز تهیه می‌کنند. این اشیا می‌توانند جواهرات یا قابلمه‌های غذا برای خانه باشند. در روستا‌ها کشاورزان در این روز گاوهایشان را که برایشان نشانه برکت زندگی است، تبرک می‌کنند.


آغازی تازه

در بسیاری از مناطق هند مرسوم است که اشیای جدیدی که به مناسبت جشن دیوالی خریده شده‌اند، متبرک شوند. این اشیا می‌توانند هر چیزی را شامل شوند، از لپ تاپ و تلویزیون گرفته تا یخچال.


شیرین کردن کام

در هفته‌های مانده به جشن دیوالی تولیدکنندگان شیرینی‌جات شبانه‌روز مشغول فعالیت‌اند زیرا که رسم هندوها بر این است که به همسایه‌ها، دوستان یا شرکای کاری‌شان شیرینی هدیه دهند. شکر، شیر، پسته و بادام مواد اولیه پخت این شیرینی‌ها را تشکیل می‌دهند.


جشن گل‌ها

مردم با رشته‌های گل، چه طبیعی و چه پلاستیکی درهای خانه خود را می‌آرایند. درهای مهم‌تر خانه نظیر در ورودی به ویژه با رنگ‌های تند و شاد تزیین می‌شوند، چراکه در نهایت باید کاری کرد تا "لاکشمی" خدای شادی و خوشبختی قادر به یافتن خانه باشد.


تهیه هدیه

این تصویر بازاری در شهر احمدآباد در غرب هند را نشان می‌دهد؛ در لحظات مانده به جشن دیوالی بازار خرید هدیه برای اعضای خانواده و دوستان همچنان داغ است.


هشداری جدی

امسال چند روز مانده به فرا رسیدن جشن دیوالی، اعضای یک سازمان غیردولتی در شهر کلکته در اعتراض به کار کشیدن از کودکان به خیابان‌ها آمدند و بادکنک‌های دست‌سازشان را به هوا فرستادند. در هند از کودکان همچنان برای ساخت وسایل آتش‌بازی و لامپ‌های ملیله‌دوزی شده سوءاستفاده می‌شود.

 








 
 
 
 







 
 
 
 







 
 
 
 







 
 
 
 








 

 
 
 

نظرات 1 + ارسال نظر
SAHRA جمعه 10 آذر‌ماه سال 1391 ساعت 20:22

مسخره بود وتکراری

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد