دانشنامه دانستنی های جهان

بزرگترین، کوچکترین، عجیب ترین، وحشتناکترین، زیباترین، زشت ترین، بلندترین، طویلترین، کوتاه ترین، عمیق ترین.... همه ترین ها

دانشنامه دانستنی های جهان

بزرگترین، کوچکترین، عجیب ترین، وحشتناکترین، زیباترین، زشت ترین، بلندترین، طویلترین، کوتاه ترین، عمیق ترین.... همه ترین ها

نخستین جراحی موفقانه شحم شکم در کابل

این نخستین بار است که عمل جراحی برای بیرون آوردن شحم شکم در افغانستان انجام می شود

یک جراح افغان برای نخستین بار در افغانستان توانسته جراحی شحم شکم را موفقانه انجام داده است.

این جراحی در یک بیمارستان خصوصی در کابل انجام شده و زن ۳۵ ساله افغان که از چربی بیش از حد شکم رنج می برده است مورد عمل جراحی قرار گرفت.

پزشک جراح این بیماستان گفت حدود هشت تا ۱۰ کیلوگرم چربی از شکم روبینا، که خود نیز یک پزشک است، بیرون آورده است.

حیات الله بشرمل، که این عمل جراحی را انجام داد، می گوید این عمل را ظرف دو ساعت با موفقیت انجام داده است.

آقای بشرمل گفت: "یک حجم بسیار بزرگی بود که بیمار را قبلاً داکتران توصیه کرده بودند که حرکاتی که برای کم کردن شحم بطن خوب است انجام بدهد. ما این عمل جراحی را انجام دادیم و توانستیم که تمام را از جدار بطن بیمار کم کنیم و حال وضعیت شکم مریض بهتر شده است."

خانم روبینا می گوید در سه سال گذشته از اضافه وزن در ناحیه شکمش رنج می برده است، گفت: "از سه سال به این سو در اثر ازدیاد این شحمی که در بطن خود داشتم با مشکلات زیادی مواجه بودم. حتی نشسته و برخاسته نمی توانستم، کار نمی توانستم، چندین بار به مراکز صحی مراجعه کردم، ورزش کردم، اما نتیجه مثبت نداد."

این نخستین بار است که پزشکان در افغانستان موفق به اجرای چنین عمل جراحی شده اند.

اگرچه شماری کیفیت خدمات درمانگاهها و بیمارستانها در افغانستان را پایین می دانند، اما وزارت بهداشت افغانستان می گوید خدمات بهداشتی در این کشور ظرف سالهای اخیر پیشرفتهای خوبی داشته است.

پیش از این جراج مغز و قلب هم در این کشور انجام شده و مقامهای بهداشتی افغانستان آنها را از دستاوردهای چند سال اخیر در این کشور می دانند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد