دانشنامه دانستنی های جهان

بزرگترین، کوچکترین، عجیب ترین، وحشتناکترین، زیباترین، زشت ترین، بلندترین، طویلترین، کوتاه ترین، عمیق ترین.... همه ترین ها

دانشنامه دانستنی های جهان

بزرگترین، کوچکترین، عجیب ترین، وحشتناکترین، زیباترین، زشت ترین، بلندترین، طویلترین، کوتاه ترین، عمیق ترین.... همه ترین ها

بزرگترین تمرین آمادگی زلزله در کالیفرنیا انجام شد

حدود پنج میلیون نفر از ساکنان جنوب کالیفرنیا روز پنجشنبه در بزرگترین تمرین آمادگی برای زلزله که در این کشور بی سابقه است شرکت کرده اند.

هدف از انجام این تمرین آماده کردن ماموران پلیس، آتش نشانی و پرسنل پزشکی برای مواجهه با تلفات و تخریب حاصل از زلزله ای به بزرگی هفت و هشت دهم در مقیاس ریشتر است.

مدارس، بیمارستان ها و ساکنان عادی جنوب کالیفرنیا نیز در این تمرین که ساعت ده صبح به وقت محلی آغاز شد شرکت داشتند.

زمین شناسان می گویند 99 درصد احتمال دارد در طی سی سال آینده چنین زلزله ای در ایالت کالیفرنیا رخ بدهد.

آخرین باری که زلزله بزرگی در این منطقه رخ داد در سال 1994 بود. زلزله لس آنجلس به بزرگی 6 و هفت دهم ریشتر بود که پنجاه کشته به جای گذاشت.

به گفته پیتر بوز، گزارشگر بی بی سی در لس آنجلس، محققان آمریکایی در تعجب بوده اند که در چند سال گذشته در ایالت کالیفرنیا زلزله بزرگی رخ نداده است.

تمرین امروز (13 نوامبر)، به گونه ای طرح ریزی شد که ساکنان و مسئولان را برای وقوع فاجعه ای غیرقابل تصور آماده کند.

ایستگاه های رادیویی محلی و بلندگوهای مدارس روز پنجشنبه نواری را پخش کردند که تظاهر می کند زلزله ای در حال رخ دادن است.

پیام نوار می گوید: "اگر زلزله ای به قدرت هفت و هشت دهم ریشتر در حال رخ دادن بود، شما اکنون حرکتی ناگهانی و شدید، با سرعت تقریبا دو متر در ثانیه (شش فوت در ثانیه) را زیر پای خود احساس می کردید. کف زمین چنان به دو طرف و عقب و جلو تکان می خورد که روی زمین پرت می شدید. به همین دلیل وقتی زلزله رخ داد روی زمین بنشینید، پناه بگیرید و محکم به جایی ثابت بچسبید. هر چیز که در اطراف شماست و منقول است، به زمین می افتد یا در هوا پرت می شود و به طور بالقوه می تواند باعث زخمی شدن شما به طور جدی بشود."

مسئولان می گویند بهترین واکنش به زلزله ای قوی این است که خود را روی زمین بیندازید، پناه بگیرید و تا پایان تکان های شدید به جایی ثابت محکم بچسبید. به مردم توصیه شده سعی نکنند حرکت یا فرار کنند چون در همین موقع است که آسیب خواهند دید.



بی بی سی فارسی

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد