دانشنامه دانستنی های جهان

بزرگترین، کوچکترین، عجیب ترین، وحشتناکترین، زیباترین، زشت ترین، بلندترین، طویلترین، کوتاه ترین، عمیق ترین.... همه ترین ها

دانشنامه دانستنی های جهان

بزرگترین، کوچکترین، عجیب ترین، وحشتناکترین، زیباترین، زشت ترین، بلندترین، طویلترین، کوتاه ترین، عمیق ترین.... همه ترین ها

نخستین نماز جماعت مشترک زنان و مردان در افغانستان

برای نخستین بار زنان افغانستان اجازه یافتند در یک جا با مردان در مسجدی در شهر مزار شریف نماز جماعت برگزار کنند.به گزارش بی بی سی، نزدیک به دویست زن، که بسیاری از آنان فعالان اجتماعی هستند، روز جمعه ۷ مارس (۱۷ اسفند) در آستانه روز بین المللی زن (8 مارس)، پس از مدتها تلاش، توانستند در نماز جمعه حضور یابند.

فریبا مجید، مسئول اداره امور زنان ولایت بلخ که پیشگام این طرح بوده، می گوید زنان پس از کسب موافقت علمای دینی و پشتیبانی مقامات محلی توانسته این گام را بردارند.
پیش از این، هیچ زنی اجازه شرکت در مراسم نماز جمعه با مردان را نداشت.

حتی زنان پیرو اهل تشیع، که در برخی عزاداری ها به مساجد و حسینیه ها می روند، غالباً برای خواندن نماز جماعت حضور نمی یابند.

مسجد زیارتگاه حضرت علی با پرده آبی به دو بخش زنانه و مردانه جدا شده بود و زنان در بخش عقبی مسجد به امام جماعت اقتدا کردند.

اما با وجود آن، بسیاری از این زنان با محارمشان در نماز جمعه در مسجد بزرگ زیارتگاه حضرت علی در شهر شمالی مزارشریف افغانستان شرکت کردند.

هزاران نمازگزار دیگر خارج از مسجد در محوطه زیارتگاه نیز حضور یافته بودند.

زنان نمازگزار به بی بی سی گفتند با شرکت در نماز جماعت احساس می کنند آنها هم جزئی از پیکر این جامعه هستند و این که دینشان به آنها هم احترام قائل است.

این زنان به این باورند که شرکت در گردهمایی های اجتماعی، که نماز جمعه نیز یکی از آنهاست، می توانند زنان را از انزوا و گوشه گیری رهایی بخشد.

زنان مزارشریف در حالی اجازه شرکت در نماز جماعت را یافته اند که اکثر زنان افغان همچنان اجازه بیرون شدن از خانه های شانرا ندارند و قربانی خشونت می شوند.

فعالان حقوق زن از این آزادی استقبال کرده اند، ولی این بیم را مطرح می کنند که شاید سنتهای دست و پاگیر مانع از حضور زنان افغانستان حتی در مراسم مذهبی شود.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد