BBC News, فارسی - صفحه اول

مهمترین خبرها

  • رفح

    جنگ در سراسر غزه تشدید شده است؛ گوترش خواستار آتش‌بس فوری شد

    جنگ در شمال و جنوب غزه شدت گرفته است و نزدیک به ۳۰۰ هزار فلسطینی که در رفح پناه گرفته بودند با هشدار اسرائیل برای ترک محل آواره شده‌اند. با افزایش نگرانی از تشدید بحران انسانی، آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل یک بار تاکید کرد که جنگ در غزه «مصائب وحشتناک انسانی» به دنبال داشته است و از طرف‌های درگیر و کشورهای میانجی‌ خواست «به دلایل بشردوستانه آتش‌بس فوری برقرار کنند.» در همین حال مصر از میانجی‌های اصلی مذاکرات آتش‌بس اعلام کرد که در پرونده شکایت از اسرائیل به اتهام «نسل‌کشی» در دیوان بین‌المللی کیفری به آفریقای جنوبی می‌پیوندد.

  • شویگو در کنار پوتین

    وزیر دفاع روسیه جایگزین می‌شود

    کرملین اعلام کرده است که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، قرار است به زودی سرگی شویگو، وزیر دفاع، را جایگزین کند.

  • دولت مصر در حال مبارزه با حملات شبه‌نظامیان در شبه جزیره سینا است که بسیاری از نظامیان و پرسنل امنیتی مصر و همچنین غیرنظامیان را هدف قرار داده است.

    آیا شبه‌جزیره سینا به منطقه «شبه‌نظامیان محلی» تبدیل می‌شود؟

    در دهه گذشته، قبایل ساکن شبه‌جزیره سینا در مصر غالبا به خاطر نقشی که در مبارزه با شبه‌نظامیانی شهرت یافته‌اند که در نیمه شمالی شبه‌جزیره و هم‌مرز با غزه و اسرائیل فعالیت داشته‌اند.

  • اوکراین

    تشدید درگیری‌ها در اوکراین؛ مرز شمالی خارکیف زیر آتش دائمی نیروهای روسیه قرار دارد

    به نظر می‌رسد که درگیری‌ها در شمال شرقی اوکراین پس از آن‌ که نیروهای روسیه روز جمعه تهاجم جدیدی را در مناطق مرزی آغاز کردند، شدت یافته است. ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین هم امروز گفت که درگیری‌ها در شماری از روستاها در شمال شرقی منطقه خارکیف در جریان است و نیروهای روسیه در تلاش هستند تا از مرز عبور کنند.

  • زیباکلام

    «چرا شما را نمی‌گیرن؟»؛ صادق زیباکلام زندانی شد

    صادق زیباکلام سرانجام پس از محکومیت در سه پرونده زندانی شد. قوه قضائیه ایران امروز اعلام کرد «در پی قطعی شدن برخی احکام پرونده‌های قضائی»، صادق زیبا کلام زندانی شده است. آقای زیباکلام سه پرونده قضائی مفتوح داشت. اتهام او در پرونده اول و دوم «فعالیت تبلیغی علیه نظام» و در پرونده سوم، «نشر مطالب خلاف واقع» بود.

  • کودکی در بغلان مرکزی

    ویدیو, «بیش از سیصد هزار کودک» در سیل شمال افغانستان «همه چیز» خود را از دست داده‌اند

    ارشاد ملک، مدیر بخش افغانستان در خیریه «نجات کودکان» می گوید تخمین زده می‌شود که زندگی‌ ۳۱۰ هزار کودکان از سیل در شمال افغانستان متاثر شده است و آنها «همه‌چیزشان را از دست داده‌اند.» خطر بیماری‌هایی مثل عفونت ریه، اسهال و سوء‌ تغذیه جان کودکان را تهدید می‌کند و سازمان بهداشت جهانی هفت تن دارو و تجهیزات پزشکی و کمک ارسال کرده است. به گفته مسئولان حکومت طالبان، دستکم ۳۱۵ نفر جان باخته‌اند و ۱۶۳۰ نفر زخمی و بیش از ۲۶۰۰ خانه تخریب شده‌اند و احتمال افزایش آمار خسارت‌های جانی و مالی وجود دارد.

  • تجمع «فورا نفت را متوقف کنید» در لندن

    طرح پیشنهادی جدید در بریتانیا برای ممنوعیت فعالیت گروه‌های معترض «افراطی»

    بنابر توصیه مشاور دولت بریتانیا در امور خشونت سیاسی، فعالیت گروه‌های معترضی مانند «فورا نفت را متوقف کنید» و «اقدام برای فلسطین» درست مانند سازمان‌های تروریستی، ممکن است ممنوع اعلام شود. طبق توصیه مشاور دولت، بویژه گروه‌هایی هدف قرار می‌گیرند که اقداماتشان تداوم داشته باشد و برای ترویج یک آرمان سیاسی یا ایدئولوژیک باشد.

  • دیوید کامرون گفته است: «حدود کردن تحویل تسلیحات به اسرائیل به دلیل جنگ در غزه، حماس را تقویت می‌کند و امکان توافق برای آزادی گروگان‌های اسرائیلی را کمتر می‌کند»

    وزیر خارجه بریتانیا: ندادن سلاح به اسرائیل، تقویت حماس است اما از حمله زمینی به رفح حمایت نمی‌کنیم

    در حالیکه حملات هوایی اسرائیل در غزه ادامه دارد و به بیش از صد هزار نفر دیگر دستور داده شده است نقاط مختلف از جمله شمال این باریکه را ترک کنند، دیوید کامرون، وزیر خارجه بریتانیا گفت از محدود کردن صدور تسلیحات به اسرائیل حمایت نمی‌کند. آقای کامرون به بی‌بی‌سی گفت محدود کردن تحویل تسلیحات به اسرائیل «حماس را تقویت و امکان توافق برای آزادی گروگان‌ها را کمتر می‌کند.»

  • واکسیناسیون کودکان در محله‌های قدیمی هرات - ۱۱ دلو / بهمن ۱۴۰۲

    فلج اطفال؛ چراغ سبز حکومت طالبان برای واکسیناسیون خانه‌به‌خانه در جنوب افغانستان

    حکومت طالبان برای اولین بار اجازه داده است که واکسیناسیون خانه‌به‌خانه فلج اطفال در جنوب افغانستان یعنی ولایت‌های هلمند، قندهار، اروزگان و زابل انجام شود. مقام‌های سازمان بهداشت جهانی گفتند این گامی بسیار مهم در راستای ریشه‌کن کردن فلج اطفال در افغانستان است.

دور دنیا با تازه‌ترین‌ها

ببینید

گزارش و تحلیل

زنان ایران و حجاب اجباری

کیست، چیست، کجاست

پربیننده‌ترین‌ها

شبکه های اجتماعی